Beginnen met krachttraining voor vrouwen: 5 effectieve tips
16 februari 2021 
in Fit

Beginnen met krachttraining voor vrouwen: 5 effectieve tips

Hoe vaak ik vrouwen wel niet heb horen zeggen: ‘ik wil alleen toned zijn en niet gespierd dus ik doe alleen cardio en abs'. Lieve dames, wij hebben helaas niet de hoeveelheden testosteron die mannen hebben en zullen daarom ook niet heel eenvoudig een flinke pax kast worden. Tenzij je een pittig trainingsschema gaat volgen en een behoorlijk flink dieet erbij doet. Maar door te beginnen met krachttraining voor vrouwen kunnen wij wel mooi onze curves benadrukken en een zandloper figuur creëren!

Dus, hopelijk heb ik jullie een beetje kunnen overtuigen dat krachttraining je echt kan helpen! Omdat ik als geen ander weet hoe het is om als vrouw/meisje een sportschool voor gespierden mannen binnen te wandelen heb ik hieronder een aantal tips voor beginners. Lees ze door en hopelijk stap jij volgende keer vol zelfvertrouwen die ruimte met dumbells en barbells binnen!

De tips om te beginnen met krachttraining voor vrouwen

1. Bedenk wat je doel is

Het is enorm belangrijk om te weten wat je wilt gaan bereiken ermee. Wil je graag vollere billen? Sterker worden? Wat afslanken of juist wat aankomen? Dit zijn allemaal punten die je mee moet nemen om te beslissen wat je gaat doen in de sportschool.

Voor elk doel is krachttraining overigens een zeer goede oplossing, maar toch kan het iets verschillen in wat je zou moeten doen. Wil je vooral billen trainen? Train dan met compound oefeningen gevolgd door isolatieoefeningen voor je billen. Wil je sterker worden?

Focus je vooral op compound oefeningen met wat minder herhalingen. Afslanken of aankomen? Voeding is met name belangrijk hierin, daarnaast ook uiteraard goed trainen om te zorgen dat je spiermassa opbouwt.

beginnen met krachttraining: bedenk een doel

2. Verdiep je in bewegingen

Ik weet het, je voelt je soms zo ontzettend onwetend als je daar tussen al die zware gewichten staat. Maar echt, het helpt zoveel als je met zelfvertrouwen een oefening kan uitvoeren. Wat ik zelf deed was YouTube filmpjes kijken van mensen als Robin Gallant  of Abbey Pollock. Zij maken beiden evidence-based video's wat je enorm kan helpen.

Zoek ook vooral op internet op wat belangrijk is bij een squat, deadlift, bench press en shoulder press. Deze 4 oefeningen zijn de meest bekende compound moves.

3. Maak een plan

Elke keer als je naar de sportschool gaat maak je een duidelijke planning van wat je gaat doen en hoeveel sets & herhalingen. Op die manier sta je nooit voor je uit te staren in de gym en in paniek te bedenken wat je nu moet doen.

Een duidelijk trainingsschema voor een bepaald aantal weken kan ook enorm goed helpen. Hierdoor zal je beter worden in bepaalde oefeningen en ook steeds meer gewicht kunnen doen. Vergeet niet om de zoveel tijd je schema om te gooien. Via internet en YouTube kan je ook altijd vinden wat die gekke benamingen zoals donkey kicks betekenen.

Maak een plan

4. Voel je niet onzeker

Ondanks dat het heel logisch is dat je je een beetje ongemakkelijk voelt is het echt nergens voor nodig! Als ik meiden of jongens in de sportschool zie die net beginnen vind ik dat juist alleen maar knap. Ik denk dat eigenlijk iedereen dit wel vind, waarom?

Iedereen is ergens begonnen, niemand is geboren als fitness expert namelijk. Duh. Dus probeer je in te beelden dat ook die afgetrainde boys en girls ergens zijn begonnen. Vraag ook altijd gerust om hulp! Wanneer iemand mij iets vraagt voel ik mij enorm vereerd en vind ik het juist fijn om iemand te helpen.

Voel je niet onzeker

5. Geef niet te snel op

Helaas is je droomlichaam (meestal) niet gemaakt in een week, een maand of zelfs een jaar. Het kost echt tijd, maar geef niet op omdat het resultaat er niet snel genoeg is! Probeer te genieten van de kleine veranderingen, denk aan een cm rond je middel kwijt of 5 kilo meer squatten.

De kleine dingen die je behaald houden het leuk en zorgen er uiteindelijk voor dat je je einddoel haalt. Wat hierbij kan helpen is om een dagboek bij te houden van je fitness avontuur.

Schrijf bijvoorbeeld op onze printables welk gewicht je deze keer kon pakken of meet je zelf elke week of maak foto's om te kijken wat je vooruitgang is.

Geef niet te snel op

Hopelijk heb je hier iets aan deze tips voor beginners en ga je net zo genieten van krachttraining als ik doe! Heb je toch nog hulp nodig met je voeding? Geen probleem! Wij kunnen samen met jou een voedingsschema maken die past bij je doel.

Over de schrijver
Reactie plaatsen