Food-Mood Connectie: 7x Voeding Voor Een Beter Humeur
19 februari 2021 

Food-Mood Connectie: 7x Voeding Voor Een Beter Humeur

Eet je meer en anders wanneer je stress ervaart? In dit geval ben je niet de enige. In een eerder Amerikaans onderzoek waarin de Harvard School of Public Health deelnam, bleek dat een groot deel van de onderzochte doelgroep het dieet veranderde in tijden van stress, terwijl dit niet voeding voor een beter humeur was.

De groep gaat juist terugvallen op voeding dat vol met suiker en geraffineerde koolhydraten zat. Dus wat gebeurde er nu met de groep? Welke voeding was wel- en niet effectief? Laten we dieper in het onderzoek duiken.

“Het wordt een vicieuze cirkel”

Wanneer we stress ervaren gaan we voedsel zoeken dat we comfortabel vinden. Vaak is dit voeding met ongezonde vetten, veel suiker en geraffineerde koolhydraten. Hoewel we in een moment van stress behoefte krijgen aan dit voedsel, heeft het eten hiervan als gevolg dat hormoon- en bloedsuikerspiegels gaan stijgen en neerstorten.

Wanneer we deze daling in bloedsuikerspiegels ervaren, dan uit dit zich ook in een hogere gevoeligheid voor stressoren.

David Ludwig, een van de professoren van de Universiteit van Harvard, geeft aan dat we op dat moment in een vicieuze cirkel terecht komen. Hij zegt terecht dat “de samenstelling van ons lichaam voor een groot deel bepaalt hoe we stress ervaren”.

Hoge bloedsuikerspiegels – en diepe crashes

David Ludwig heeft eerder al onderzoek gedaan naar zowel te veel eten als obesitas. Wat gebeurde er in dit onderzoek? Twaalf jongeren werden onderzocht door middel van verschillende ontbijten. Hierbij was een van de ontbijten eiwitrijk: de onderzochten kregen een aantal eieren als ontbijt. Terwijl een andere groep grove havermout at.

Uit het onderzoek bleek dat de groep met grove havermout een zeer hoog glycemische index had.

Hieruit blijkt dat, na het eten van grove havermout, de bloedsuikerspiegel eerst stijgt. Vervolgens zal deze na verloop van tijd sterk dalen waardoor er een crash ontstaat. Terwijl deze bloedsuikerspiegels dalen, stijgen stresshormonen zoals epinefrine en adrenaline.

Waarom gezonde voeding eten voor een beter humeur?

Uit de onderzoeken blijkt dat het eten van bepaalde voeding een negatief effect heeft op hoe wij ons voelen. Wat gebeurt er dan op het moment dat je wel gezond eet? Hiervoor heb ik Albert Sonnevelt benaderd. Albert Sonnevelt is een psycholoog en bovendien expert op het gebied van stress en vitaliteit. Hij gaf aan dat:

Albert Sonnevelt over gezonde voeding

Albert Sonnevelt geeft terecht aan dat we niet alleen lichamelijk en mentaal fitter zijn, we worden ook nog minder vatbaar voor ziektes en komen beter in ons vel.

Wil je meer van Albert Sonnevelt weten? Wil je tips over alles voor persoonlijke groei? Dan raad ik aan om een keer te kijken op Psychologie van Succes. Hier komen regelmatig nieuwe podcasts, blogs en leerzame video's.

Voeding voor een beter humeur: 7 voedingsstoffen die wel werken

Bovenstaande onderzoeken laten zien dat er een food-mood connectie is. Dus, is het mogelijk om je humeur te verbeteren met voeding? Het korte antwoord is: ja, het is zeker mogelijk om invloed te hebben op de food-mood connectie. Laten we hier een aantal praktische voorbeelden geven van gezonde voeding dat jouw humeur verbetert.

1. Sla snelle suikers over

Zoals eerder aangegeven gaan we snel over op eten dat vol suiker zit. Hierdoor krijg je een drang om te grijpen naar een stuk taart, frisdrank of andere zoete voedingsmiddelen.

Helaas is het positieve effect van suiker snel voorbij nadat je het gegeten hebt. Sterker nog: je gaat je minder goed voelen. Vervang daarom suiker door ander eten waar je energie van krijgt, alleen zonder het nadelige effect van suiker. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Gedroogd fruit
  • Noten
  • Vers fruit
  • Groenten
  • Volkoren producten
  • Zuivel

In onderstaande video laat Matt D'Avella zien hoe je 30 dagen lang kunt stoppen met suikers:

2. Eet vaker een ei

Waarom een ei eten? Ei is een voedingsmiddel waar Vitamine D in voorkomt. Deze vitamine is ontzettend belangrijk voor onze spieren en botten. Maar dat niet alleen, het heeft ook een positief effect op ons humeur.

Dit is ook de reden dat we ons in de zomer ook iets gelukkiger voelen dan in de winter. Dat komt doordat Vitamine D aangemaakt wordt onder invloed van zonlicht.

In de winter gaat deze aanmaak lastiger. Daarom is het belangrijk om deze vitamine uit bepaalde voeding en supplementen te halen, waaronder ei. Andere voedingsmiddelen met vitamine D zijn dierlijke producten zoals vette vis en vlees.

3. Eet een bord vol groenten

Nog een belangrijk onderdeel van voeding met een positief effect op jouw humeur: groenten. Waarom? Omdat groenten een positief effect hebben op de darmen. De afgelopen jaren komen er steeds meer onderzoek naar boven die de relatie tussen darmen en hersenen uitlichten. Uit deze onderzoeken komt naar voren dat deze twee nauw aan elkaar verbonden zijn. Niet voor niets worden de darmen ook wel “het tweede brein” genoemd.

Groenten als voeding voor een beter humeur

Dit komt doordat er rondom de darmen een groot, uitgebreid zenuwstelsel zit, net als in de hersenen.

De darmmicrobiota, ofwel de bacteriën binnen de darmen, spelen een grote rol op de gezondheid van dit orgaan. Wanneer er een gevarieerde samenstelling van de darmmicrobiota is, heeft dit een positief effect op het zenuwstelsel van de darmen. Het gevolg hiervan is dat er een sterke communicatie ontstaat tussen de hersenen en darmen.

De bacteriën binnen de darmen voed je met vezels. Daarbij zijn het juist groenten die hier vol mee zitten. Zorg daarom voor een ruime dagelijkse hoeveelheid groenten.

4. Zet regelmatig zuurkool op jouw menu

Zuurkool: sommigen haten het, anderen genieten er volop van (spoiler alert: er is ook een alternatief voor zuurkool). De bacteriën in de darmen kunnen een handje geholpen worden. Dit doe je door voeding binnen te nemen die vol zitten met melkzuurbacteriën. Deze bacteriën zijn erg gunstig voor gezonde darmen.

Deze melkzuurbacteriën vind je onder andere in zuurkool, een voedingsmiddel waar fermentatie ontstaat. Voor de mensen die niet van zuurkool houden: alternatieven zijn kefir, yoghurt en karnemelk.

5. Ga voor vetrijke vis

Verschillende onderzoeken tonen aan dat iemand die veel vette vis eet, minder kans heeft op een depressie. Deze positieve invloeden komen door de omega-3-vetten (DHA) die je in vette vissoorten vindt. Deze omega-3-vetten helpen bij een betere hersenfunctie. Dit maakt vette vis een bijzonder goede voeding voor een beter humeur.

Enkele vissoorten waar dit in voorkomt zijn:

  • Zalm
  • Haring
  • Sardientjes
  • Makreel

Van alle vissoorten bevat makreel het grootste gehalte aan omega-3-vetten

6. Kies voor noten

Ook noten zijn geweldig voor de hersenen. Dit komt door een hoog gehalte aan goede vetten en mineralen. Het zijn onverzadigde vetten, en ook omega-3-vetten die je terugvindt in noten. Van alle noten zijn walnoten het meest gunstig voor het humeur.

7. Geniet soms van koffie

Een kop koffie is voor velen een geluksmoment in de ochtend. Niet vreemd, want de cafeïne in koffie heeft een positief effect op ons humeur. Daarnaast stimuleert het de hersenen: cafeïne zorgt voor meer alertheid, oplettendheid en verbetert daardoor de prestatie op het werk.

Echter, het is eenvoudig om meer koffie te drinken dan nodig is. Bij een overschot aan cafeïne ontstaat er zelfs een negatief effect. Zo kan het hoofdpijn, prikkelbaarheid, duizeligheid en meer effecten veroorzaken.

Zorg daarom dat je 1 tot 3 koppen koffie per dag drinkt. Meer dan dit draagt niet meer bij aan een beter humeur.

Bottomline? Werkt voeding voor een beter humeur?

Het eten van bovenstaande voedingsmiddelen zorgt er niet voor dat stress automatisch verdwijnt. Echter, er is wel een sterke connectie tussen wat we eten, en het effect op ons humeur.

Over de schrijver
Jaaaa! Wat leuk dat je meer over mij wilt weten. Mijn naam is Sofie van Rooijen, opgegroeid in het prachtige Utrecht en momenteel woonachtig in Groningen. Wanneer ik niet werk houd ik me bezig met fitness, het hobbymatig opknappen van kasten en Netflix kijken. Aan de andere kant ben ik met veel passie bezig voor FitGoalClub. Mijn doel is andere ondernemende vrouwen te inspireren om beter te eten. Hopelijk wil je meer van mij lezen en het lijkt me bovenal geweldig om ook van jou te horen.
Margo Ruiter
Door

Margo Ruiter

op 31 March 2021

Leuk artikel zeg! Het is duidelijk beschreven. Ik ben me er heel erg (gelukkig al heel lang) van bewust dat goede voeding ons helpt om momenten van stress op een soepele manier te doorlopen. Het is even omschakelen, maar dan kan je er echt voordeel uit halen. Ik hoop dat je veel mensen kan helpen met het maken van de switch!

Esther
Door

Esther

op 2 May 2021

Goed artikel, zeker punt 7 over koffie consumptie gaan mij helpen om het toch eens wat te beperken😉 Groetjes, Esther

Reactie plaatsen